Tillsammans med er ska vi bli bäst på negativt footprint!
Produktens footprint - En produkts påverkan på miljön från att den produceras till att den kasseras.
Bryter man ned en produkts livscykel ser det ut som följande. Råvara > Produktion > Distribution > Konsumtion > Avfall. En naturlig/ekologisk kosmetiks produkt har förhållande vis låg påverkan på miljön men har en klar överrepresentation i en kategori - nämligen konsumtionssteget. Alltså - det är när du som konsument har produkten du köpt hemma och konsumerar den. Hela 58% står gruppen konsumtion för produktens footprint. Några anledningar till att en produkt blir kostsam ur ett miljöperspektiv är;
>Du använder för mycket av produkten och måste snabbt köpa en ny.
> Du köper en produkt som du är dålig på att använda.
> Du slösar vatten när du duschar - Blöt dig och stäng sedan av vattnet och applicera schampo och body shower, sen sköljer du av dig igen.
Det finns en kittlande tanke i hur litet ansvar var och en av oss egentligen behöver ta för att vi gemensamt skall kunna spara vår framtida miljö. Konstatera det inte bara - gör det!
Mr Sahota avslutade sin föreläsning med att uppmana/utmana oss producenter att entusiasmera våra konsumenter till att tänka till hur vi kan få ner den relativt höga siffran om 58%. Vi på c/o Gerd tänker skicka med en liten ”How to” så fort någon köper en produkt som rengör. Har ni några andra idéer om vi vad vi skulle kunna göra för att få er konsumenter att bli mer vakna får gärna maila mig eller skriva en kommentar här under!
Johan Wiklund
Psst… Glöm inte att du kan beställa ekologisk hudvård, ekologisk massageolja, ekologisk handsprit och annat från Care of Gerd!