Tillsammans med er ska vi bli bäst på negativt footprint!

Logga in

Logga in eller skapa ett konto nedan.

Landsväljare

Välj land och valuta bland flaggorna nedan.
  • Sweden
  • Germany
  • UK
  • USA
  • Europe
  • Outside Europe

Momsväljare

Välj att visa priser med eller utan moms.
Tillsammans med er ska vi bli bäst på negativt footprint!

Tillsammans med er ska vi bli bäst på negativt footprint!

Här om dagarna så var jag på en mycket intressent resa för c/o Gerds räkning till München. Förutom att jag fann bra kompletterande maskiner till vår fabrik så var jag på en riktigt intressant föreläsning.
Amarjit Sahota, grundare och VD för Ecoviva Inteligence har med snart 20 års forskning en mycket stor evidensbaserad kunskap om hur den kosmetiska branschen utvecklas. Den föreläsning som jag lyssnade på handlade om hur naturliga och ekologiska produkter har utvecklats på världsmarknaden under 15 års tid och i synnerhet i Europa. Att vår lilla nisch har gått från att vara en ”trendprodukt” till att bli en etablerad och välrespekterad bransch råder ingen tvekan om. Framtiden för naturliga och ekologiska produkter inom kosmetik väntas ha en fortsätt stark tillväxt!

Produktens footprint - En produkts påverkan på miljön från att den produceras till att den kasseras.

Bryter man ned en produkts livscykel ser det ut som följande. Råvara > Produktion > Distribution > Konsumtion > Avfall. En naturlig/ekologisk kosmetiks produkt har förhållande vis låg påverkan på miljön men har en klar överrepresentation i en kategori - nämligen konsumtionssteget. Alltså - det är när du som konsument har produkten du köpt hemma och konsumerar den. Hela 58% står gruppen konsumtion för produktens footprint. Några anledningar till att en produkt blir kostsam ur ett miljöperspektiv är;

 >Du använder för mycket av produkten och måste snabbt köpa en ny.

> Du köper en produkt som du är dålig på att använda.

> Du slösar vatten när du duschar - Blöt dig och stäng sedan av vattnet och applicera schampo och body shower, sen sköljer du av dig igen.

Det finns en kittlande tanke i hur litet ansvar var och en av oss egentligen behöver ta för att vi gemensamt skall kunna spara vår framtida miljö. Konstatera det inte bara - gör det!

Mr Sahota avslutade sin föreläsning med att uppmana/utmana oss producenter att entusiasmera våra konsumenter till att tänka till hur vi kan få ner den relativt höga siffran om 58%. Vi på c/o Gerd tänker skicka med en liten ”How to” så fort någon köper en produkt som rengör. Har ni några andra idéer om vi vad vi skulle kunna göra för att få er konsumenter att bli mer vakna får gärna maila mig eller skriva en kommentar här under!

 

Johan Wiklund


Det finns ännu inga kommentarer till detta inlägg.
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Ange koden 5D5bmM:
Kommentarer:
Fortsätt »

Johan Wiklund Det är jag som är en av grundarna till c/o Gerd. Min passion i livet är att försöka leva så nära mig själv som möjligt är. En av de stora anledningarna till att jag var med och grundade c/o Gerd var min övertygelse om att vi på riktigt kan inspirera andra till att göra lite bättre val.

Här kommer jag skriva om mina topp-5 intressen i livet. Hälsa, personlig utveckling, relationer, entreprenörskap samt naturlig skönhet. Jag är frisör, make up artist och ekonom vilket har kommit att vara en perfekt kombination i vår resa med c/o Gerd.

Kontakt:
Instagram @johan.wiklund
Linked in: Johan Wiklund
Mail: johan@careofgerd.se

Publicerat: 2018-06-10
VINTERKAMPANJ HOS ℅ GERD

VINTERKAMPANJ HOS ℅ GERD

Vi har valt att ändra vår tänkta julkampanj till att kalla den vinterkampanj istället! Den här kommer pågå så länge det finns ett reellt och stort behov av att tvätta händerna extra noga!
SÄLJ PÅ JOKKMOKKS DIGITALA MARKNAD 2021

SÄLJ PÅ JOKKMOKKS DIGITALA MARKNAD 2021

Nu kan DU som vanligtvis säljer på Jokkmokks Marknad kroka arm med oss på ℅ Gerd och sälja via vår digitala plattform! Under 4 dagar kommer vi förvandla ℅ Gerd till en livlig mötesplats där vi tillsammans skapar en plattform för handel för våra digitala besökare.
Storfavorit på kampanj - Unisex deodorant

Storfavorit på kampanj - Unisex deodorant

℅ Gerds Unisex deodorant har kommit att bli en riktigt storfavorit bland många som söker en effektiv och naturlig deodorant. Den feedback som vi får från er kunder är att det är en av få naturliga deodoranter som verkligen fungerar.