Restfest!

Logga in

Logga in eller skapa ett konto nedan.

Landsväljare

Välj land och valuta bland flaggorna nedan.
  • Sweden
  • Europe
  • Germany
  • UK
  • USA
  • Europe
  • Outside Europe

Momsväljare

Välj att visa priser med eller utan moms.
Restfest!

Restfest!

Trots att matpriserna ökat rejält hamnar fortfarande en hel del ätlig mat i sophinken.
Använd dina matrester och förvandla dem till nya maträtter. Bra för både plånboken och miljön! Här är våra bästa tips:
 
En klassiker är förstås att göra pyttipanna. Men visste du att pytt går lika bra att göra på pasta som potatis. Prova även göra pytt med andra rotsaker än potatis.
 
Kokat för mycket ris? Testa att steka riset och blanda med till exempel kycklingfärs, broccoli och ägg. Toppa med jordnötter och lime.
 
Kött eller kyckling över vid middagen? Gör egen buljong! Släng dem i en stor gryta. Rosta och fyll sedan med vatten till benen täcks. Låt sjuda försiktigt under lock i 24-48 timmar. Sila av och förvara i burkar i kylen.
 
Släng inte ditt torra bröd. Skär i kuber och gör krutonger. Lägg brödbitarna på ett bakplåtspapper, ställ ugnen på 200 grader och kör till krutongerna är krispiga och gyllenbruna.
 
Släng inte heller potatisskalen! Gör chips av dem. Lägg skalen i vatten i någon timme. Torka av och blanda med salt och olja. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och in i ugnen i 225 grader tills de är krispiga!
 
Skal till ekologiska äpplen och apelsiner funkar alldeles utmärkt till en härlig sylt. Koka skalen i vatten i 25-30 minuter, sila av och fortsätta koka vätskan på hög värme tillsammans med lite citronjuice innan du häller över till steriliserade burkar.
 
Smoothie är ett enkelt och lyckat sätt att använda upp bruna bananer, frukt och bär som börjar bli övermogna. Om du inte är sugen på en smoothie just då kan du frysa in dem i isformar och mixa upp när du blir sugen nästa gång.
 
Har du mycket grönsaker över? Gör omelett. Stek valfria grönsaker och andra matrester och häll över en omelettsmet. Toppa gärna med lite ost.
 
Spara stammarna av grönkål och broccoli. Skär dem i mindre bitar och stek med lite olivolja och vitlök och vips får du ett nyttigt tilltugg till middagen!
 
Spara även vinslattarna och frys in som iskuber. Du kan använda dem i en gryta, risotto eller pasta.

Det finns ännu inga kommentarer till detta inlägg.
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Ange koden DQPe7S:
Kommentarer:
Fortsätt »

c/o Gerd Magazine trendar c/o Gerd magazine håller koll på trender inom hållbar skönhet, mode, entreprenörskap, personlig utveckling och mat. Att skapa nya produkter gör att vi alltid måste ha ett öga mot omvärlden för att se vad som kommer, vad är på gång och vad är trend eller bara en dagslända. Här skriver vi om spännande nyheter

Kontakt:
Instagram @careofgerd

Mail:kundservice@careofgerd.se

Publicerat: 2023-08-24
Träna bort stress

Träna bort stress

Träning är ofta något vi prioriterar bort när vi känner oss stressade och ska hinna med allt annat i vardagen.
Kära bär

Kära bär

Tänk att ett så litet vackert bär kan ha så mycket superkraft och är lika bra för både insidan och utsidan av kroppen.